Persbericht: Anja Haga voorgedragen als lijsttrekker Eurofractie ChristenUnie

23-09-12_Haga_portrait_STR_3.jpg
Door Anja Haga op 15 december 2023 om 12:00

Persbericht: Anja Haga voorgedragen als lijsttrekker Eurofractie ChristenUnie

Het landelijk bestuur van de ChristenUnie draagt Europarlementariër Anja Haga voor als lijsttrekker voor de Europese verkiezingen. Haga zit sinds september dit jaar in het Europees Parlement.

Al vele jaren levert Haga een bijdrage aan de ChristenUnie met een herkenbaar christelijk, groen en medemenselijk profiel. “Anja vult met haar heldere stijl haar positie in het Europees Parlement op een authentieke en aansprekende wijze in. We hebben dan ook alle vertrouwen in haar als lijsttrekker”, aldus het bestuur.

Haga wil zich de komende vijf jaar blijven inzetten voor een Christelijk geluid in Europa. “Ik vind het zeer zorgelijk dat het Europees Parlement religie steeds meer in wil perken, zoals bijvoorbeeld onderwijsvrijheid. Daar gaat de EU niet over, en wat mij betreft blijft dat zo. Daarnaast vind ik het belangrijk dat we goed voor de schepping zorgen, bijvoorbeeld door minder te consumeren. De aarde heeft maar een beperkte hoeveelheid grondstoffen, daar moeten we zuinig mee omgaan. Ik leef daarom plasticvrij, en juist op Europees niveau kunnen we minder afval en hergebruik goed regelen. En als derde vind ik humaan en rechtvaardig migratiebeleid essentieel. Dit betekent dat de mensen die hier geen toekomst hebben snel teruggaan en de mensen die wel kunnen blijven snel een normaal leven kunnen opbouwen. Dit is medemenselijk én mogelijk als Europese landen samenwerken. Tenslotte is Europese samenwerking essentieel voor onze veiligheid. De oorlog in Oekraïne laat dat duidelijk zien. We moeten dat land volop blijven steunen en voorkomen dat dictator Poetin zijn macht kan uitbreiden.”

Haga was eerder actief voor de ChristenUnie in de Provinciale Staten van Fryslân en als wethouder in Arnhem.

De leden van de ChristenUnie moeten zich nog uitspreken over de voordracht van het landelijk bestuur. Dat zal gebeuren tijdens het komende partijcongres op zaterdag 16 maart 2024. De overige kandidaten worden later bekend gemaakt, evenals het verkiezingsprogramma waar op dit moment de laatste hand aan wordt gelegd.

De Europese verkiezingen vinden in Nederland op 6 juni 2024 plaats.

Labels: