Europese Unie roept Azerbeidzjan expliciet op tot vrijlating politiek gevangenen

pawel-czerwinski-Yjp0TshmIUI-unsplash.jpg
CU-Logo-Eurofractie-RGB-SocialMediaPF.png
Door Eurofractie ChristenUnie op 19 maart 2024 om 13:49

In antwoord op gestelde vragen van Europarlementarier Anja Haga (ChristenUnie) roept de Europese Unie Azerbeidzjan met klem op om alle politiek gevangenen, waaronder Dr Ibadoghlu, vrij te laten. Haga: ‘Eindelijk durft de Europese Unie zich uit te spreken tegen het Azerbeidzjaanse beleid. Nu nog daad bij het woord voegen. Er moeten sancties volgen als aan de oproep geen gehoor wordt gegeven.’

In september 2023 nam het Parlement een dringende resolutie aan over de zaak van dr. Gubad Ibadoghlu, een politieke gevangene in Azerbeidzjan. Dr. Ibadoghlu werd in juli 2023 door de Azerbeidzjaanse autoriteiten gearresteerd en bevindt zich sindsdien in detentie. Zijn arrestatie en detentie zijn op grote schaal veroordeeld als willekeurig en politiek gemotiveerd. Volgens recente berichten verslechtert de gezondheid van dr. Ibadoghlu in rap tempo, maar hebben de Azerbeidzjaanse autoriteiten tot dusver geweigerd hem adequate medische zorg te verlenen.

Anja Haga besloot vragen te stellen aan de Commissie. Het antwoord hierop luidt dat ze ‘er bij de Azerbeidzjaanse autoriteiten op aandringen hun nationale en internationale verplichtingen op het gebied van de mensenrechten na te komen’. Toch is Haga niet helemaal overtuigd: ‘Recent bracht Commissaris Simson in een speech nog net niet een ode aan Azerbeidzjan in het kader van de gasdeal. Wat mij betreft moet je wel consequent zijn, en dus niet mooie praatjes gaan houden als je eigenlijk zwaar ontevreden bent over een regime.’

Haga is blij met de slotzin van het antwoord. Daar staat: ‘de EU roept Azerbeidzjan op alle personen die wegens het uitoefenen van hun grondrechten en fundamentele vrijheden gevangen zijn genomen, vrij te laten.’ Haga: ‘Het staat hier toch echt zwart op wit. Hopelijk komt de boodschap aan in Baku. Ik zal in ieder geval niet rusten totdat onschuldige politieke gevangen medisch worden geholpen en vrijgelaten. Het zou de EU sieren om hierin niet achter te blijven.’