Berichten geschreven door Eurofractie ChristenUnie

1. DSC_4669.JPG
    Door Eurofractie ChristenUnie op 21 maart 2024

Nederlandse overheid moet patienten en burgers beter informeren over de European Health Data Space

Nederlanders worden nog onvoldoende meegenomen in de Europese dataruime voor gezondheidsgegevens is de conclusie van het symposium ´Zorg voor Patiëntendata´, dat donderdag 21 maart plaatsvond in het Isala ziekenhuis in Zwolle. Europarlementariër Anja Haga (ChristenUnie), initiatiefnemer van het symposium: ‘De European Health Data Space (EHDS) gaat er sowieso komen, maar de meeste mensen zijn hier nog helemaal niet van op de hoogte. Onbekend maakt onbemind, dus hier zit een groot risico in. Zeker omdat iedereen in dit systeem komt, je kunt alleen achteraf bezwaar maken. Als de overheid mensen hier niet vroeg en uitvoerig over informeert bestaat de kans dat mensen zich overvallen voelen en zich ervan afkeren. Ik vind het dan ook essentieel dat de Nederlandse overheid actief gaat communiceren over de EHDS en hoe mensen bezwaar kunnen maken als ze niet willen dat hun gegevens worden gedeeld.´

Labels: ,

2. pawel-czerwinski-Yjp0TshmIUI-unsplash.jpg
    Door Eurofractie ChristenUnie op 19 maart 2024

Europese Unie roept Azerbeidzjan expliciet op tot vrijlating politiek gevangenen

In antwoord op gestelde vragen van Europarlementarier Anja Haga (ChristenUnie) roept de Europese Unie Azerbeidzjan met klem op om alle politiek gevangenen, waaronder Dr Ibadoghlu, vrij te laten. Haga: ‘Eindelijk durft de Europese Unie zich uit te spreken tegen het Azerbeidzjaanse beleid. Nu nog daad bij het woord voegen. Er moeten sancties volgen als aan de oproep geen gehoor wordt gegeven.’

3. DSC_4595.jpg
    Door Eurofractie ChristenUnie op 19 maart 2024

‘Jouw vrijheid, onze missie’ wordt slogan ChristenUnie voor de Europese verkiezingen onder aanvoering van Friezin Anja Haga

Op het ChristenUnie-congres 16 maart is ingestemd met de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma Waardevol Europa. De lijst wordt aangevoerd door de huidige ChristenUnie-Europarlementariër Anja Haga uit Dokkum. Boven de campagne komt de leus te hangen: Jouw vrijheid, onze missie. Haga: ‘Wij geloven in vrijheid. Dat betekent dat we geloofsvrijheid in Europa willen behouden, de veiligheid van Europa willen bewaken, en de schepping in Europa goed willen beheren. De speerpunten zijn dan ook geloofsvrijheid, veilig Europa en goed rentmeesterschap.’

4. markus-spiske-iar-afB0QQw-unsplash.jpg
    Door Eurofractie ChristenUnie op 16 maart 2024

ChristenUnie heeft grote zorgen bij akkoord European Health Data Space en organiseert symposium

Vrijdag 15 maart hebben de Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement een voorlopig akkoord bereikt over de European Health Data Space (EHDS). De EHDS is een nieuwe wet die de uitwisseling van en de toegang tot gezondheidsgegevens op EU-niveau gemakkelijker moet maken. Europarlementariër Anja Haga (ChristenUnie) heeft echter grote zorgen: ‘Je gezondheidsgegevens zijn niet zomaar iets. Ik vraag mij af of er wel werkelijk een goed maatschappelijk gesprek is geweest of burgers dit wel wenselijk vinden. Daarom organiseer ik ook donderdag 21 maart een symposium met vooraanstaande experts over deze wet.’

Labels: ,

5. julia-weihe-sicwNXxBy1M-unsplash.jpg
    Door Eurofractie ChristenUnie op 7 maart 2024

ChristenUnie wil Europese helderheid over gasboringen Waddenzee

Demissionair staatssecretaris Mijnbouw Hans Vijlbrief besloot recentelijk voorlopig geen vergunning te geven voor gasboring onder de Waddenzee. De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) wilde namelijk graag gaan boren onder Ternaard. Europarlementariër Haga (ChristenUnie) vindt dit dodelijk voor het vertrouwen in de overheid en wil weten wat de Europese gevolgen zijn.
  6. Europees Parlement
    Door Eurofractie ChristenUnie op 12 januari 2024

ChristenUnie presenteert kandidatenlijst Europees Parlement

De ChristenUnie gaat met een diverse kandidatenlijst met veel politieke en internationale ervaring, en een expliciet christelijk profiel de Europese verkiezingen in. Lijsttrekker Anja Haga: “Met deze kandidaten kunnen we ons unieke christelijke geluid in Europa luid en duidelijk voortzetten. Juist in een tijd van polarisatie en individualisering is het belangrijk om vanuit heldere christelijke waarden als naastenliefde, rechtvaardigheid en eerlijkheid politiek te bedrijven.”