‘Jouw vrijheid, onze missie’ wordt slogan ChristenUnie voor de Europese verkiezingen onder aanvoering van Friezin Anja Haga

DSC_4595.jpg
CU-Logo-Eurofractie-RGB-SocialMediaPF.png
Door Eurofractie ChristenUnie op 19 maart 2024 om 13:37

Op het ChristenUnie-congres 16 maart is ingestemd met de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma Waardevol Europa. De lijst wordt aangevoerd door de huidige ChristenUnie-Europarlementariër Anja Haga uit Dokkum. Boven de campagne komt de leus te hangen: Jouw vrijheid, onze missie. Haga: ‘Wij geloven in vrijheid. Dat betekent dat we geloofsvrijheid in Europa willen behouden, de veiligheid van Europa willen bewaken, en de schepping in Europa goed willen beheren. De speerpunten zijn dan ook geloofsvrijheid, veilig Europa en goed rentmeesterschap.’

Dat vrijheid centraal staat voor de ChristenUnie was overduidelijk te merken op het congres. De inbreng van Luitenant-Generaal Mart de Kruif, de dagopening van Kees van Ekris en de bijdragen van Europarlementariër Anja Haga en Mirjam Bikker sloten allemaal naadloos op elkaar aan. Anja Haga: ‘Het is echt een voorrecht dat we in vrijheid kunnen leven. De oorlog in Oekraïne laat zien dat dit niet vanzelfsprekend is. Dat we in Nederland in vrijheid leven hebben we mede aan Europese samenwerking te danken. Dat mogen we koesteren. Ook wat betreft zorg voor de Schepping is het belangrijk dat dit Europees wordt opgepakt. Maar Europa moet ook haar plek kennen. Europa gaat niet over zaken als abortus en onderwijsvrijheid. Europa moet onze vrijheid garanderen en tegelijkertijd respecteren. Met die boodschap gaan wij de straat op de komende maanden.’

Mirjam Bikker benadrukt de urgentie: 'Het is belangrijk om te gaan stemmen op een partij met een kompas. Vol vanuit onze christelijke waarden zullen we opkomen voor vrijheid. Want onze vrijheid in Europa staat op het spel. Voor minderheden, denk aan het opkomend antisemitisme. Tegenover woke, tegenover rechtspopulisme. Juist in deze tijden is het belangrijk dat we pal staan voor de vrijheid. Dat is onze missie.'

Campagnemanager Jacqueline Vandermeer is vol vertrouwen: 'Ik ben blij met een fantastische lijst met veelzijdige kandidaten. Er staan al weer talloze vrijwilligers klaar om hun schouders onder de campagne te zetten. We zullen dit samen moeten doen. We gaan iedereen nodig hebben die het christelijke geluid in Europa wil behouden. Onze missie: jouw vrijheid.'

Voorzitter Ankie van Tatenhove: 'Missionair, dat is een woord wat bij ons past. We hebben principes waar we dichtbij willen blijven en idealen die we willen verwezenlijken. Het bestuur is dankbaar voor een zeer gedegen verkiezingsprogramma en een lijst met enthousiaste kandidaten, waar christenen over de hele breedte zich in zullen herkennen.